Mellemtrin

Design en computertaske

Et forløb der kan bruges fra 3. til 7. klasse

Makers space


De fleste skoler har fået etableret et makerspace og funderer måske over, hvordan det kan udnyttes bedst muligt.

Dette forløb giver naturfag og STEM en plads i dette rum.

Computertaske


I forløbet laver eleverne selv en matematiskmodel for, hvordan de bedst kan beregne rummeligheden i en computertaske.

Eleverne skal selv vælge, hvilke faktorer, der er vigtige og som skal indgå i modellen. Fx skal der være lommer eller to rum? Hvilken form skal tasken have?

Passer det til jer?

Forløbet er blot et eksempel. Det kan tilpasses til jer, så det rammer det, I er igang med eller fx en af jeres målsætninger.

Modelleringskompetencen kommer i fokus og eleverne bliver gjort opmærksom på, hvordan en model er opbygget og hvilke svagheder og styrker den har. 

Eleverne oplever og erfarer viden og kompetencer, mens de arbejder med noget, de synes er relevant.


Forløbet kan afvikles på 3-4 uger med 3 lektioner om ugen.