Et forløb som kan bruges i 6. til 9. klasse
I øjeblikket skal vi virkelig tænke på, hvordan vi holder på varmen og holder kulden ude.
Et forløb hvor eleverne undersøger mælkekartoners evne til at isolere.
Man kan tage udgangspunkt i "World Overshoot day" og (gen)indføre begrebet cirkulær økonomi.
Eleverne skaber selv deres erfaringer med isolering med mælkekartoner ved at undersøge om, man fx skal rive mælkekartonerne i stykker, stable dem eller fylde dem med vand for at opnå den bedste isolering.
Forløbet er blot et eksempel. Det kan tilpasses til jer, så det rammer det I er igang med eller fx en af jeres målsætninger.
Undersøgelseskompetencen er i fokus samtidig med at eleverne for erfaring med Engineering designprocessen (EDP).
Eleverne kan i forløbet evt. arbejde med problembaseret læring (PBL).
Eleverne oplever og erfarer viden og kompetencer, mens de arbejder med noget de synes er relevant.
Alt efter hvor meget forløbet skal rumme, kan det vare fra 3-4 uger med 3 lektioner om ugen