STEM som en del af naturfag og matematik får eleverne til at opleve deres viden kan anvendes. Dette giver eleverne engagement.
Science er den naturfaglige viden, som eleverne oplever de skal bruge for at arbejde med en problemstilling eller finde en løsning på et problem. Evt i deres arbejde med at designe deres løsning.
På denne måde bliver den naturfaglige viden mere relevant for eleverne og dermed også nemmere for dem at anvende.
Vi møder teknologi overalt i vores hverdag.
Så hvordan virker teknologien som vi møder ? Kan vi selv lave ny teknologi?
Når eleverne lærer at analysere forskellige teknologier, kan de også selv designe deres egen teknologi.
Engineering er den måde vi anvender vores viden til at optimere og designe nye løsninger med reflektion fx over cirkulærøkonomi.
Matematiske kompetencer og begreber bliver i STEM versionen udfoldet. Kompetencerne og begreberne bliver hægtet på problemstillinger fra samfundet og naturvidenskaben og gør dem relevante for eleverne. Eleverne føler, de kan anvende dem.
Når man bruger alle fire elementer i STEM, opnår elverne både faglig viden og praktisk erfaring. Det bliver til en oplevelse eleverne kan bygge videre på og som de vil blive præsenteret for fremover i deres uddannelsesforløb og i deres fremtidige job. Det giver eleverne en viden de kan anvende og opnå naturfaglig dannelse.
Naturfagene kommer til at hænge sammen og bliver opgraderet, så de passer til vores hverdag.